Rodzaje saun i ich zastosowanie

01.02.2022

Wiemy na pewno, że sauny są gorące, zapewniają korzystającym poprawę metabolizmu odporności czy pracy serca. Nim jednak przejdziemy do różnic, jakie oferuje sauna sucha i parowa, należy podkreślić, że nierozważne korzystanie z tego pomieszczenia może wywołać więcej szkód niż korzyści.

Jakie są rodzaje saun oraz jakie wynikają z nich zalety? Jakie schorzenia wykluczają możliwość przebywania w saunie?

Sauna — lek na wiele w ciele

Sauna to pomieszczenie, w którym po pierwsze panuje bardzo wysoka temperatura, a po drugie bardzo niska lub wysoka wilgotność, która to różnicuje saunę suchą od mokrej. Ze względu na te warunki można w niej przebywać kilka minut, a następnie powinno się schłodzić organizm. Sauny najpopularniejsze są w Finlandii, Rosji czy Estonii. Początki saun polegały na wykopywaniu jam, do których wrzucano kamienie. Te następnie podpalano i polewano wodą. Obecnie warunki w saunach są znacznie bardziej higieniczne i komfortowe.

Sauna pomaga redukować stres, objawy zmęczenia, napięcia mięśniowe. Dzięki niej dłużej możemy cieszyć się zdrową młodą skorą. Podwyższenie temperatury ciała o stopień wywołuje, podobnie jak gorączka, wzmożoną produkcję ciałek odpornościowych we krwi, które to zwalczają bakterie i wirusy. Zapewnia to szybszą walkę z każdym przeziębieniem. Jakie sauny znajdziemy w naszym kraju i czym się różnią?

Gorąca i sucha – czyli sauna klasyczna

To, co klasyczne nigdy nie wychodzi z mody. To w niej spragnieni ciepła znajdą najwyższą temperaturę, bo może w niej być nawet 120 stopni Celsjusza. Wilgotność natomiast wynosi maksymalnie 15%. Najczęściej cała sauna sucha zbudowana jest z drewna łącznie z ławeczkami w środku, na których się siada. Ten rodzaj sauny najbardziej polecany jest osobom borykającym się z napięciem mięśni grzbietu, reumatoidalnym zapaleniem stawów, astmą oskrzelową czy zapaleniem oskrzeli, niedrożnością tętnic. Prozdrowotne działanie sauny suchej wykazano również w odniesieniu do pacjentów po zawale serca, ale tu ważne jest odczekanie pół roku lub więcej i konsultacja z lekarzem przed pierwszą sesją w saunie. Maksymalny czas, jaki powinno się tam spędzić to 12 minut. Najlepsze efekty można osiągnąć, korzystając z sauny raz w tygodniu. Sauna zarówno sucha, jak i parowa poprawi naszą witalność i krążenie krwi, a także sprawi, że będziemy zdrowsi. Czym różni się sauna parowa i kiedy z niej korzystać?

W parze tkwi zdrowie

Sauna parowa jest mniej gorąca, bo temperatura tam utrzymywana wynosi średnio 50-60 stopni Celsjusza. Jej wilgotność natomiast oscyluje co najmniej na poziomie 40%,  a często więcej. Wysoka wilgotność sprawia, że gorące powietrze odczuwane jest bardziej, dlatego temperatura musi tu być niższa. Ze względu na wysoką wilgotność sauna parowa budowana jest z takich materiałów jak ceramika lub hartowane szkło. W warunkach sauny parowej można przebywać  dłużej niż w saunie suchej. Zdaniem specjalistów najlepiej swoją karierę w saunach rozpocząć właśnie od tych warunków, które oferuje sauna wilgotna.

Ten rodzaj sauny bardziej przeznaczony jest dla ludzi potrzebujących uspokojenia nerwów. Można bowiem zastosować w niej eteryczne olejki sprzyjające relaksowi i odprężeniu. Sauna wilgotna najbardziej popularna jest wśród osób borykającym się z chorobami górnych dróg oddechowych. Doskonale sprawdza się również w oczyszczaniu organizmu z zalegających toksyn i usprawnianiu metabolizmu. Osoby z problematyczną, tłustą cerą zauważają poprawę kondycji skóry, kiedy regularnie korzystać będą właśnie z sauny parowej. Sportowcy i osoby aktywne fizycznie powinny korzystać z sauny parowej ze względu na taką jej zaletę, jaką jest poprawa wydolności.

Nowoczesność godna sprawdzenia

Istnieje też rodzaj sauny infrared, czyli na podczerwień. Działa ona tak, że ciepło wytwarzane jest przez promieniowanie podczerwone. Zatem to nie powietrze w pomieszczeniu się nagrzewa tylko ludzie ciało. Jest to więc miejsce, z którego korzystać mogą również osoby starsze i dzieci, dla których sauna sucha i mokra nie są zalecane. Poleca się ją osobom z dyskopatią, urazami narządów ruchu, bólami kręgosłupa.

Sauny jak każde lekarstwo, mają swoje ograniczenia. Przeciwwskazaniem do korzystania z nich są takie choroby jak nowotwory, cukrzyca, choroby oczu (jaskra), ból zęba, choroby grzybicze, czy choroby układu trawiennego.

 

Zobacz jak często korzystać z sauny czyli ile razy w tygodniu ja odwiedzać?

 

Zarezerwuj pobyt teraz

Data przyjazdu
Data wyjazdu
Wybierz pokój
Brak wyników
Kod promocyjny
sada
Gwarancja najniższej ceny
Bezpłatny parking
Rabaty na spa i menu a`la carte
Korzyści z programu lojalnościowego
Jasne i elastyczne warunki anulacji

Zarezerwuj pobyt teraz

Data przyjazdu
Data wyjazdu
Liczba dorosłych
Liczba dzieci
Kod promocyjny
sada
Gwarancja najniższej ceny
Bezpłatny parking
Rabaty na spa i menu a`la carte
Korzyści z programu lojalnościowego
Jasne i elastyczne warunki anulacji