Hotelowy savoir-vivre, czyli jak poprawnie należy zachować się w hotelu?

Ankunftsdatum
Abreisedatum
  1. Entspannung
  2. Hotel
  3. Blog
  4. Hotelowy savoir-vivre, czyli jak poprawnie należy zachować się w hotelu?
01 april 2021

Czy bycie uprzejmym ma sens? Jak twierdził filozof Schopenhauer, uprzejmość to przywara porównywalna do dmuchanej poduszki, która, choć wewnątrz pusta, to pozwala na łagodzenie ciosów doświadczanych w życiu.

Można też dyskutować z tym, czy istnieje jedna teoria uprzejmości, bo przecież w różnych krajach świata reguły dotyczące tego, co jest taktowne, a co już nie, są odmienne. Jednak hotele wydobywają nas z tej dezorientacji, oferując zestaw klarownych i wydawałoby się oczywistych zasad niezależnie od regionu świata.

Hotel hotelowi równy

Równy, jeśli my uczynimy takie miejsca równymi, podróżując po świecie i identyfikując się z faktem, że hotel to nie jest nasz dom i nie jesteśmy w nim sami. Z tego właśnie faktu, że przestrzeń ta jest dzielona z wieloma ludźmi, wynika kwestia zasad i odpowiedzialności każdego z osobna w ich przestrzeganiu. Zasady dobrego wychowania obowiązują bowiem wszędzie, jednak w hotelu dodatkowo należy zwrócić uwagę na pewne kwestie. Jaki poprawnie zachowywać się w hotelu?

Podstawowe zasady

Uprzejmość wspomniana na wstępie to coś, czego doświadczymy w hotelach od momentu przekroczenia ich progów. Dobra hotelowa obsługa jest niezwykle taktowna i cierpliwa dla nieokrzesanych gości. Ci bardziej refleksyjni z tego skorzystają i podobną uprzejmość wdrożą w swoje zachowanie. Przejawi się ona uśmiechem, witaniem, żegnaniem, dopytywaniem o pozwolenie czy wyjaśnienie wszelkich niejasności. Niby nie tak dużo, ale jednak mamy taki zwyczaj, by zakładać, że coś wiemy bez pytania, nawet jeśli nie jesteśmy u siebie. Co jeszcze poza uprzejmością?

Przede wszystkim w publicznych częściach hotelu unikajmy hałasu, głośnych rozmów, łącząc się w pracy czy z rodziną na rozmowę online pamiętajmy o słuchawkach. Ważna jest też sama cisza nocna, która zazwyczaj obowiązuje od godziny 22. Niestety hotelowe ściany nie są aż tak dźwiękoszczelne, jakbyśmy tego chcieli, stąd nawet w pokojach należy zachować umiar. W hotelu przeważnie znajdziemy butelkowaną wodę mineralną czy zestawy do zrobienia kawy i herbaty. Często znajdziemy też minibar, z którego korzystanie już jest odpłatne, o czym mówi regulamin hotelu dostępny również w hotelowym pokoju.

Z wszelkimi produktami dostępnymi w pokojach reguła jest taka, że można je zabrać ze sobą, jeśli są to rzeczy jednorazowego użytku, jak czepek kąpielowy, kosmetyki, zestaw do szycia. Pozostałe akcesoria, jak szlafrok, szklanki, lampka nocna czy ekspres do kawy należą już do hotelu i ich zabranie równoznaczne jest z kradzieżą.

Posiłkowa etykieta

Różne są standardy dotyczące przynoszenia własnych posiłków do hotelu. Nie ma tu jednej reguły, wiele zależy od dostępności restauracji czy baru w hotelu. Jednak należy mieć na uwadze, że nawet jeśli obsługa w tym zakresie nie zwróci uwagi, nie należy obnosić się ze swoim jedzeniem, spożywać go we wspólnej przestrzeni hotelowej albo domagać od obsługi talerza czy sztućców, by móc wygodniej zjeść. A jak wygląda sprawa korzystania z restauracji? Oczywiście tu również obowiązuje zasada względnej ciszy, uprzejmości, ale też należy pamiętać, że wejście do restauracji wiąże się często z koniecznością podania osobie z obsługi numeru pokoju. Dotyczy to posiłków wliczonych w cenę pobytu. Często to również obsługa kieruje nas do konkretnego stolika.

Ewentualna potrzeba połączenia stolików powinna być uzgodniona z obsługą, a  nie wykonana samodzielnie. W hotelowej restauracji panuje też zasada, by nie wynosić jedzenia na zapas. Dobrze widziane jest też nakładanie mniejszych porcji przy bufecie typu szwedzki stół. Lepiej postrzegane jest częstsze podchodzenie po dokładki niż nakładanie kopiastego talerza. W restauracjach obowiązuje też zakaz palenia. Hotele przeważnie dysponują wydzielonymi miejscami, w których dozwolone jest palenie. Za palenie we wspólnej przestrzeni można dostać mandat, nie mówiąc już, że systemy przeciwpożarowe zamontowane w hotelach mogą zareagować na dym i wywołamy wtedy niekomfortową sytuację dla wszystkich gości i obsługi.

Hotel to nie dom

Hotel, jako inne terytorium niż nasze może rządzić się innymi niż nasze regułami. Nie jest powiedziane, że na co dzień we własnych domach mamy kierować się hotelowymi zasadami, jednak przeważnie jakimiś się kierujemy, jako jednostki społeczne. Możemy być nocnymi markami lubiącymi głośną muzykę. Jeśli jednak nie jesteśmy ignorantami, możemy zainteresować się tym, czego się od nas oczekuje, podobnie jak interesujemy się kulturą kraju, który zwiedzamy. Wszystko sprowadza się zatem do naszych chęci i wrażliwości na obecność innych.

newsletter
...................................................................................................................................
Diese Website verwendet Cookies.

Durch den Besuch akzeptieren Sie unsere Cookie-Politik, nach Ihren Browser-Einstellungen. Mehr in der Datenschutzerklärung.

OK, schließen