Jak często można korzystać z sauny? Ile razy w tygodniu?

05.04.2022

Codzienny intensywny wysiłek fizyczny jest sporym obciążeniem dla organizmu i decydują się na niego głównie zawodowi sportowcy. Sauna, szczególnie sucha, jest zabiegiem oddziałującym korzystnie na wiele schorzeń, ale pod warunkiem dostosowania się do konkretnych zasad.

W przeciwnym razie może szkodzić, bo stanowi duży wysiłek dla naszego organizmu. Saunę parową znosimy znacznie lepiej, stąd tu zasady są łagodniejsze. Jaka częstotliwość korzystania z sauny działa prozdrowotne? Jakie zasady obowiązują w saunie, zwiększając nasze bezpieczeństwo?

Sauna to nie odpoczynek

Chociaż element odpoczynku wpisany jest w sesję korzystania z sauny, to jednak głównym zasadą w saunie jest cykl naprzemiennego ogrzewania i schładzania ciała oraz nawadniania organizmu. Do tego zabiegu należy podejść ostrożnie i szczególnie na początku nie forsować się zbyt długimi posiedzeniami w tym pomieszczeniu. Jak wiadomo, Finlandia słynie z takich gorących kąpieli i według statystyk jest tam już 2 mln saun. Jednak już mniej słyszy się o tym, że w tym też kraju odnotowuje się najwyższy na świecie wskaźnik śmierci  z powodu zawału serca.

Taki skutek grozi szczególnie osobom, które z sauny korzystają tuż po wysiłku fizycznym. Absolutnie nie chodzi tu o zniechęcenie, a jedynie o rozwagę i nietraktowanie sauny jak rekreacyjnego basenu czy jacuzzi, w którym można spotkać się na plotki. Dodatkowo nie należy z sauny korzystać pod wpływem alkoholu, tuż po posiłku lub odwrotnie, będąc bardzo głodnym. W saunie przebywamy też bez biżuterii, kostiumu kąpielowego i po uprzednim zmyciu z siebie kremów i balsamów zatykających pory. Jak często można korzystać z sauny?

Od czego zależy częstotliwość korzystania z sauny?

Nasz stan zdrowia powinien być decydujący w kwestii częstości wizyt w saunie. Takie schorzenia, jak astma, skłonność do przeziębień czy bóle głowy są czynnikami skłaniającymi do częstszych sesji. Jednak ostatecznie to z lekarzem powinno być ustalone, czy i jak saunować. Z chorobami układu krwionośnego tym bardziej powinniśmy skonsultować się z lekarzem. Przy tego typu dolegliwościach częste jest uczucie osłabienia, na co powinniśmy zwracać szczególną uwagę. Sauna może dodatkowo obciążyć i osłabić organizm.

Nie oznacza to, że nie można z niej korzystać, choć warto tu zdecydować się głównie na saunę parową. Duże znaczenie ma też poziom zaawansowania. Początkowe saunowanie powinno odbywać się nie częściej niż raz w tygodniu. Dla niektórych osób okaże się to wystarczające, jeśli chodzi o korzyści zdrowotne i dobre samopoczucie. Inni z czasem będą mogli zwiększać częstotliwość, ale wydaje się, że najwięcej korzyści będziemy czerpać przy dwóch do trzech wizyt w saunie w tygodniu.

Czy można korzystać z sauny codziennie?

Dla wielu sportowców sauna jest sposobem na szybkie pozbycie się toksyn oraz podniesienie wydolności. Odporność ma niemałe znaczenie dla osób regularnie uprawiających sport, a sauna pobudza system immunologiczny do pracy. Pamiętajmy też, że sport to ciągły wysiłek dla mięśni, a te potrzebują odpowiedniej regeneracji. Efektem działania sauny jest rozszerzanie się naczyń krwionośnych oraz podniesienie tętna. Takie przyspieszone krążenie przyczynia się do lepszego odżywienia mięśni, a dzięki temu szybciej następuje regeneracja. Sauna złagodzi też zakwasy i bóle mięśniowe po treningu. Pamiętajmy jednak, że układ krążenia potrzebuje około doby na powrót do normy po intensywnym treningu. Dlatego myślenie, że wystarczy dobrze się nawadniać podczas treningu i można wejść do sauny zaraz po nim, jest błędne. Powinno się odczekać co najmniej kilka godzin, a najlepiej właśnie dobę.

Rodzaje sauny a częstotliwość korzystania

Sauna sucha charakteryzuje się najwyższą temperaturą, która może sięgać 100 stopni Celsjusza i najniższą wilgotnością (5-10%). Pozwala to na najszybsze oczyszczenie organizmu i regenerację. Jednocześnie ten rodzaj sauny najbardziej obciąża układ krążenia i oddechowy, dlatego optymalnie jest z niej korzystać 2 razy w tygodniu.

W saunie parowej natomiast temperatura jest o wiele niższa — do 60 stopni Celsjusza, a wilgotność wysoka. To warunki, które nasz organizm dużo lepiej toleruje i z tej sauny można korzystać kilka razy w tygodniu. Istnieje również sauna infrared, na podczerwień, która bezpieczna jest także dla osób starszych czy dzieci. Nie panują tu bowiem tak wysokie temperatury, bo wystarczy 40-50 stopni Celsjusza, by można było mówić o pozytywnych skutkach zdrowotnych. Z tej sauny zaleca się korzystać 3 razy w tygodniu w równych odstępach czasowych.

Zarezerwuj pobyt teraz

Data przyjazdu
Data wyjazdu
Wybierz pokój
Brak wyników
Kod promocyjny
sada
Gwarancja najniższej ceny
Bezpłatny parking
Rabaty na spa i menu a`la carte
Korzyści z programu lojalnościowego
Jasne i elastyczne warunki anulacji

Zarezerwuj pobyt teraz

Data przyjazdu
Data wyjazdu
Liczba dorosłych
Liczba dzieci
Kod promocyjny
sada
Gwarancja najniższej ceny
Bezpłatny parking
Rabaty na spa i menu a`la carte
Korzyści z programu lojalnościowego
Jasne i elastyczne warunki anulacji